Lilypie - Personal pictureLilypie Third Birthday tickers

Isnin, Mac 26, 2007

Rumah OH Rumah!!

Assalamualaikum...

kisah kali nih adalah pasal nak beli rumah... dulu.. lebih kurang setahun yg lepas, aku dengan hubby dah byr deposit tuk beli rumah..masa tu kat rawang...tapi tak sampai seminggu, kitorang batalkan coz berdekatan area perumahan tu ada kandang khinzir.. pergh, tak sanggup!!!

semenjak peristiwa tuh, kitorang nak survey bebetul tuk beli mana-mana rumah... awal thn nih, aku dengan hubby pun mulakan operasi mencari kat mana yg ada projek perumahan baru... mmg target nak beli la pun.. seboleh-bolehnya, yg baru nak launch.. target kitorang at least awal bulan 4,2007. tup2, ada projek taman puncak saujana.. biasalah 2 tingkat... harga dalam RM175000... agak2 ok.. area pun ok.. insyaAllah.. dah masuk dalam list kitoranglah.. dengan deposit Rm1000 aje... SNP free... insyaAllah under budget, dan leh target tuk full loan... mulanya dah budget tuk amek endlot yg ada tanah.. coz dah kira loan... cam ok jerk... tup2.. tak sangka2 lak, kebetulan check dalam website diorang...nak launch 8 April nih... then, aku pun terhegeh-hegeh lah tanya itu ini semula... tup2, rumah endlot yg kitorang target tu dah dibooking org lain.. agak frust la jugak....

Apa yg berlaku ada hikmahnya...tawaran dtg bergolek.... aku dpt mesej dari salah seorang marketing yg pernah aku berurusan masa survey awal thn hari tuh..." New launching double storey house at pinggiran sekamat kajang...RM209K...22'*70-92..freehold-mustafa" Aku terus call.. tanyakan pasal rumah tuh.. so, lokasi agak dekat la tuk aku gi keje berbanding rumah yg kitorang pernah berkenan sebelumnya nih... so, smalam aku n hubby pegilah site tuh... mmg lokasi yg sangat kami berkenan... dan harga yg ditawarkan kepada kami adalah harga sebelum dilaunch.... kami dimaklumkan harga akan naik lepas dilaunch pada 2 April nih.... Masa tgk site, kitorang booking dah lot umah yg kami berkenan tuh... dan target tuk bayar deposit by rabu nih.. deposit patutnya kena bayar RM3000, tapi aku minta kurangkan just deposit aje kan.. coz aku target nak dptkan full loan... akhirnya, dimaklumkan leh bayar dalam ranking RM500-RM3K... Lega sket, sebab aku kena standby duit tuk MOT tukar nama tanah dalam RM3K-4K gak depends pada harga rumah... Then duit lawyer lagi... mujur aku main duit kutu kat opis.. dapatlah aku bayar deposit rumah tu.. hehehhehe....

Aku berdoa, agar mudahlah perjalanan untuk membeli rumah ini... mudahkanlah urusan semuanya dari mula sampai la akhirnya termasuklah urusan pinjaman,bayaran serta pembinaan rumah tersebut... Mudah-mudahan inilah rumahku syurgaku buat selama-lamanya... InsyaAllah...
:)

2 ulasan:

  1. Aku pun doakan sama semoga segala urusan jual-beli umah ko nie berjalan dengan lancar... nanti leh aku datang lepak-lepak.. hehehe...

    BalasPadam
  2. hehehe.. takde hal tuk jadi tempat lepak2 pun... :)
    be as usual lah, dtg aje bila2 masa ko free....

    BalasPadam